Autyzm – jakie wsparcie?

Postawienie diagnozy 
– stanowi pierwszy krok do zaopiekowania potrzeb wsparcia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) i ich  rodzin, a także pole współpracy z innymi instytucjami, bowiem dopiero postawienie diagnozy i uzyskanie odpowiednich zaświadczeń lekarskich/ dokumentacji medycznej uruchamia potrzebne dziecku dedykowane wsparcie.

W sytuacji diagnozy ASD – potrzebne dokumenty od lekarza specjalisty/ zespołu diagnozującego:

  • wynik konsultacji i/lub kopia dokumentacji medycznej,
  • zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia wydane dla potrzeb Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności (na potrzeby orzeczenia o niepełnosprawności/ stopniu niepełnosprawności),
  • zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ucznia dla potrzeb zespołu orzekającego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (na potrzeby kształcenia specjalnego – dla dzieci w wielu przedszkolnym i szkolnym oraz wczesngo wspomagania rozwoju – dla dzieci do czasu podjęcia nauki w szkole),
  • inne adekwatnie do potrzeb (np. zaświadczenie dotyczące specjalistycznych usług opiekuńczych).

Wsparcie dla osób z autyzmem w Polsce
– obejmuje 
świadczenia finansowe (np. zasiłek pielęgnacyjny, świadczenie pielęgnacyjne, świadczenie wspierjące), wsparcie terapeutyczne (np. wczesne wspomaganie rozwoju, kształcenie specjalne, warsztaty terapii zajęciowej) oraz inne formy wsparcia takie jak wsparcie w ramach dedykowanych funduszy i programów (np. usługi asystenckie, opieka wytchnieniowa dla opiekunów, dofinansowania ze środków PFRON).Kluczowe jest uzyskanie odpowiednich dokumentów, w tym przede wszystkim orzeczenia o niepełnosprawności/ stopniu niepełnosprawności, a na potrzeby edukacyjne oraz wsparcia rozwoju dziecka – orzeczenia o potrzebie kształcecnia specjalnego oraz opini o wczesnym wspmaganiu rozwoju.

Ważne!

Aby skorzystać z zasiłku i świadczenia pielęgnacyjnego, ulgi rehabilitacyjnej, dziecko musi posiadać orzeczenie o niepełnosprawności/ stopniu niepełnsprawności, wydane przez Powiatowy/ Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności. Aby dziecko zostało uznane za niepełnosprawne w szkole/ przedszkolu, musi posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną. To są dwa osobne dokumenty! 
– w ramach niezależnych systemów orzekania o niepełnosprawności dzieci. Obydwa orzeczenia mają określone terminy ważności, przed upływem których należy na nowo przejść procedurę wnioskowania.

  • Świadczenie wspierające
    dla osób z niepełnosprawnościami w wieku od ukończenia 18 r.ż., wymagające w pierwszej kolejności uzyskania (na wniosek) decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, a następnie na podstawie ww, decyzji zawnioskowania w odpowiednim terminie do ZUS o przyznanie świadczenia wspierającego.
    Wnioski o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia można składać:
    – bezpośrednio w wojewódzkim zespole do spraw orzekania o niepełnosprawności (WZON), wydającym decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia,
    – za pośrednictwem powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności,
    – a także drogą elektroniczną za pośrednictwem portalu informacyjno- usługowego Emp@tia
    Procedura uzyskania oceny poziomu potrzeby wsparcia nie łączy się w żaden sposób z koniecznością uzyskania nowego bądź zmiany posiadanego przez osobę niepełnosprawną orzeczenia. Wszystkie uprawnienia wynikające z obecnych orzeczeń pozostają bez zmian.
    Druki do pobrania:
    – Wniosek o ustalenie potrzeby wsparcia_ tutaj
    – Kwestionariusz samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem_ tutaj
    – Pełnomocnictwo_ tutaj
    – Pełnomoctwictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (formularz PEL)_ tutaj
    Świadczenie wspierające przysługuje bez względu na dochody (brak kryterium dochodowego), a także niezależnie od innych form wsparcia otrzymywanych przez osoby z niepełnosprawnościami.Wysokość świadczenia wspierającego zależy od poziomu potrzeby wsparcia, czyli liczby przyznanych punktów i jest powiązana z wysokością renty socjalnej. Kwota świadczenia wynosi od 40% renty socjalnej (w przypadku ustalenia poziomu potrzeby wsparcia między 70 a 74 punktów), do 220% renty socjalnej (ustalenie poziomu potrzeby wsparcia na poziomie od 95 do 100 punktów).
    Więcej informacji na stronie: MRPiPS_ tutaj

 

  • Świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji
    potocznie zwane „500+ dla niesamodzilenych”, to wsparcie finansowe dla osób, które ukończyły 18 r. ż. i na podstawie orzeczenia potwierdzającego ich całkowitą niezdolność do samodzielnego funkcjonowania. Jego wysokość nie przekracza 500 zł miesięcznie, a ostateczna kwota zależy od łącznej wysokości innych świadczeń, takich jak emerytura czy renta. 
    Więcej informacji na stronie: MRPiPS_ tutaj, ZUS_ tutaj

 

  • Warsztaty Terapii Zajęciowej (WTZ)
    Nieodpłatne placówki oferujące rehabilitację społeczną i zawodową, pozwalające rozwijać umiejętności życiowe i zawodowe – dla dorosłych posiadających orzeczenia o stopniu niepełnosprawności umiarkowanym lub znacznym, ze wskazaniem do terapii zajęciowej. 
    Więcej informacji na stronie: PFRON _ tutaj

 

  • Zakłady Aktywności Zawodowej (ZAZ)
    Działają jako zakłady pracy chronionej, zapewniające rehabilitację zawodową, wynagrodzenie oraz wsparcie psychologiczne – dla dorosłych niepełnosprawnych ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną. 
    Więcej informacji na stronie PFRON_ tutaj, co warto wiedzieć o ZAZ