-
Wsparcie diagnostyczno-terapeutyczne
Podmiot leczniczy: Fundacja Pomocy Osobom z Autyzmem „MADA”
Jednostka organizacyjna: Fundacja Pomocy Osobom z Autyzmem MADA – Punkt Konsultacyjny
Komórka organizacyjna: Poradnia dla osób z autyzmem
Nr księgi rejestrowej: 000000190476 Kod cz. V: 01 Kod cz. VII: 001
Punkt Konsultacyjny mieści się w budynku Niepublicznego Terapeutycznego Punktu Przedszkolnego AutoSTOP w Nowym Sączu – ul. Kunegundy 16, gdzie w ramach współpracy z Przedszkolem mamy możliwość korzystania z wygospodarowanych na ten cel pomieszczeń.
-
Niepełnosprawność – Orzeczenia
1. Orzeczenie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) oraz o potrzebie kształcenia specjalnego.
Orzeczenia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) oraz o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne wyznaczone przez kuratora oświaty w przypadku niektórych schorzeń i zaburzeń (wady wzroku, słuchu, autyzm i zaburzenia pokrewne).W Nowym Sączu działają dwie poradnie psychologiczno-pedagogiczne i obowiązuje je rejonizacja:
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Sączu ul. Broniewskiego 5 – Orzeczenia oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są wydawane dzieciom mieszkającym w Nowym Sączu (dotyczy dzieci od urodzenia do podjęcia edukacji przedszkolnej lub nauki szkolnej) oraz dzieciom/ młodzieży uczęszczającej do przedszkoli i szkół działających z terenu miasta Nowego Sącza. Poradnia w Nowym Sączu jest również poradnia specjalistyczną i wydaje orzeczenia oraz opinie o WWR dla dzieci i uczniów z tytułu wady wzroku, słuchu oraz autyzmu z terenu Miasta Nowego Sącza oraz powiatu gorlickiego i limanowskiego.
-
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Sączu ul. Waryńskiego 1 – Zgodnie ze Statutem Poradni oraz zróżnicowanymi potrzebami środowiska ww. Poradnia oferuje pomoc diagnostyczną, doradczą, profilaktyczną i terapeutyczną. Oferta Poradni dedykowana jest dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom z terenu gmin: Chełmiec, Gródek n/Dunajcem, Kamionki Wielkiej, Korzennej, Łososiny Dolnej, Nawojowej. Poradnia ta jako poradnia specjalistyczna udziela również pomocy dzieciom z wadami wzroku, słuchu, autyzmem i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju z rejonu powiatu nowosądeckiego.
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są wyłącznie do celów edukacyjnych – by dziecko mogło korzystać w przedszkolu/ szkole z rozwiązań dedykowanych uczniom niepełnosprawnym (klasy masowe, integracyjne, specjalne; realizacja zaleceń wynikających z orzeczenia i in.).
Ważne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społeczne i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578).
Powyższe rozporządzenie stanowi standard organizacji kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami i warto się z nim szczegółowo zapoznać. Jest w nim mowa m.in. o opracowaniu i wdrażaniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, zakresie zajęć rewalidacyjnych (§ 6), obowiązku dodatkowego zatrudnienia nauczycieli/ specjalistów/ asystenta nauczyciela/ pomocy nauczyciela (§ 7) itp.
Kwestie związane z edukacją reguluje szereg aktów prawnych. Przywołane powyżej rozporządzenie stanowi wybrany element organizacji kształcenia i realizacji obowiązku edukacyjnego przez dzieci/ uczniów z niepełnosprawnościami. Informacje dotyczące przepisów oświatowych tzw. BAZĘ PRZEPISÓW OŚWIATOWYCH znajda Państwo m.in. na stronie projektu WSZYSTKO JASNE.
Zagadnienia dotyczące kształcenia specjalnego szczegółowo zostały opisane w tzw. „Informatorze dla rodziców” opracowanym w ramach projektu pn. WSZYSTKO JASNE realizowanego przez Stowarzyszenie NIE-GRZECZNE DZIECI – Najczęściej zadawane pytania dotyczące kształcenia specjalnego – Informator Wszystko Jasne.
2. Orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności
Orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności wydawane są przez Miejskie/ Powiatowe Zespoły ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
- Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności – MOPS w Nowym Sączu, ul. Żywiecka 13
- Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności – PCPR w Nowym Sączu, ul. Kilińskie 72A
Kto może uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności/ stopniu niepełnosprawności?
- dzieci do 16 r. ż. uzyskują orzeczenie o niepełnosprawności bez orzekania stopnia;
- osoby powyżej 16 r. ż. uzyskują orzeczenie o niepełnosprawności, w którym ustalony jest stopień niepełnosprawności (lekki, umiarkowany, znaczny).
W orzeczeniach znajdują się określone wskazania, które mogą uprawniać np. do:
- zatrudnienia w zakładzie aktywizacji zawodowej (pkt 3)
- uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej (pkt 4)
- dofinansowania ze środków PFRON do zakupu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych (pkt 5)
- korzystania z systemu środowiskowego wsparcia w samodzielnej egzystencji np. z usług socjalnych, opiekuńczych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych, dofinansowania z PFRON do turnusu rehabilitacyjnego (pkt 6)
- świadczenia pielęgnacyjnego (pkt 7-8)
- karty parkingowej (pkt 9)
- dodatku mieszkaniowego (pkt 10)
-
Uczeń z autyzmem
Każde dziecko niepełnosprawne ma prawo do nauki.
Zgodnie z tą zasadą Fundacja od początku swojej działalności współuczestniczyła w procesie tworzenia oddziałów przedszkolnych i klas dla dzieci/ uczniów z autyzmem, w tym:
- w 1995 r. – oddziału dla dzieci z autyzmem w Miejskim Przedszkolu nr 10 w Nowym Sączu, utworzonego przez miasto Nowym Sącz przy znacznym udziale Pani Bożeny Fryc – Prezesa Fundacji, jeszcze przed oficjalną rejestracją Fundacji. Mając na uwadze dostosowanie metod i narzędzi pracy z dziećmi autystycznymi Fundacja wspierała funkcjonowanie oddziału poprzez zakup niezbędnych elementów wyposażenia, pomocy dydaktyczno-terapeutycznych czy zatrudnienie dodatkowej kadry terapeutycznej. Współpraca z Przedszkolem, które w 2002 roku przekształciło się w Zespół Przedszkoli w Nowym Sączu, z wielkim powodzeniem jest kontynuowana i przybiera różnorodne formy, w tym przede wszystkim wsparcie w zakresie wielokierunkowej terapii.
- w 1997 r. – klas dla uczniów z autyzmem oraz klasy integracyjnej w Szkole Podstawowej Nr 6 w Nowym Sączu.
- w 2011 r. – klas gimnazjalnych w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Sączu.
- w 2012 r. – klas specjalnych w Zespole Szkół w Chełmcu – od 2017 r. zmiana nazwy szkoły na Szkoła Podstawowa z Oddziałami Specjalnymi w Chełmcu.